donderdag 19 oktober 2017

Over mezelf

Geboren in Belgisch Limburg, heb ik mijn gehele onderwijsloopbaan doorlopen in Belgiƫ. Ik begon als kleuter in het kleuteronderwijs in mijn buurtschool, namelijk de Basisschool te Boxbergheide, Genk. In de volksmond wordt dit ook wel eens 'De Witte School' genoemd. In deze school zette ik ook mijn eerste stapjes in het lager onderwijs. Aangezien ik meer in Zonhoven kwam, veranderde ik reeds snel van school. Ik heb het grootste gedeelte van mijn basisonderwijs dan ook gevolgd in de basisschool De Lettermolen in Termolen, Zonhoven.

Na het basisonderwijs stroomde ik mee met mijn vrienden naar de Vrije Middenschool Zonhoven 
(VMS). Toen ik echter van richting wilde veranderen, een richting die ik niet kon volgen in VMS, ben ik uiteindelijk terecht gekomen in het Virga Jessecollege (VJC) te Hasselt. Hier heb ik de rest van mijn middelbaar onderwijs gevolgd.


De laatste twee jaren van mijn middelbaar onderwijs ben ik actief beginnen zoeken naar welke studierichtingen mij aanstonden in het hoger onderwijs. Alle opties lagen open. Mijn enige richtlijn was: "Ik wil graag 'iets' doen in de Humane Wetenschappen."

Al snel kwam ik bij de richting Agogische Wetenschappen aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB) terecht. Bij het lezen van de beschrijving en verdere uitleg over Agogiek, kon ik niet anders dan bij mezelf te denken: "Dit is het!"

Oorspronkelijk zei ik altijd dat ik niet in Brussel wilde studeren. Een grootstad, zoveel drukte, zoveel mensen, zoveel auto's. Dat schrikte me erg af. Agogiek als dusdanig kan echter enkel gestudeerd worden aan de VUB. Ook de nadruk die in elke informatiebrochure werd gelegd bij 'de nabijheid met professoren', sprak me erg aan. Mijn keuze was dan ook snel gemaakt. Ik ging de sprong wagen. Op naar Brussel!

We zijn nu vier jaar later en momenteel zit ik in mijn masterjaar Onderwijsagogiek. Een thesis schrijven. Spannend. In de afgelopen jaren heb ik nog geen enkele keer getwijfeld aan mijn keuze om in Brussel te studeren. De VUB is een universiteit die me nauw aan het hart ligt. Het vrijzinnige, het eigenzinnige. Ook de nabijheid met professoren, het niet bang zijn om (persoonlijk) vragen te durven stellen aan de proffen. Ik ben geen student nummer zoveel, maar wel studente Nathalie Colpin. Studente Agogische Wetenschappen, profiel Onderwijsagogiek.

woensdag 18 oktober 2017

Omschrijving blog

Dit is een educatieve blog voor het vak 'Curriculum Development', gedoceerd aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB). In deze blog wordt er gekeken naar het Belgische onderwijssysteem, mijn persoonlijke ervaring in dit systeem en hoe het Belgische systeem zich verhoudt tot het buitenland middels een internationale vergelijking. Daarnaast worden een aantal algemeen bekende onderwijskundige concepten en termen aan eerder beschreven onderdelen gekoppeld.

Deel 4 - Theoretische concepten

Theoretische curriculum benadering Curriculum: van theorie naar praktijk Alvorens te spreken over de aanpak van curriculum, dient e...